Categorie: "Belastingen"

Belasting over spaargeld gaat eindelijk omlaag

De spaarrente komt nog maar net boven de nul uit, maar de belastingdienst gaat nog steeds belasting heffen over een verondersteld rendement van 4%. Per 2016 komt hier waarschijnlijk verandering in. De zogenaamde vermogensrendementsheffing wordt heroverwogen.

De laatste jaren werd er vanuit steeds meer hoeken druk gezet op de politiek om de onredelijke heffing over spaargeld te verlagen, maar het is een lucratieve manier om de Nederlandse schatkist gevuld te krijgen. Dus worden er niet zomaar verlagingen doorgevoerd.

Erfbelasting besparen? Trouw met je rijke tante

Een neef is met zijn rijke oud-tante getrouwd. Natuurlijk niet omdat zij zijn grote liefde was, maar om haar vermogen. Helaas voor hem is het huwelijk ontbonden. De oud-tante was namelijk dementerend.

Ze zijn in het huwelijk getreden zonder huwelijkse voorwaarden. Voor het huwelijk heeft de vrouw haar testament al gewijzigd. De neef is de enige erfgenaam geworden. Nadat dit gelukt was dacht de neef slim te zijn. Door ook nog met haar te trouwen kon hij een zeer grote heffing aan erfrecht voorkomen.

Welke oldtimers worden fiscaal zwaarder belast?

Sinds 1 januari zijn oldtimers die nog geen 40 jaar oud zijn niet meer vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Vooral de eigenaren van de jongere oldtimers die op diesel of op LPG rijden zijn de klos.

Voor Geld.nl heb ik een blog geschreven over de kosten van het verzekeren van een oldtimer en de hoogte van de motorrijtuigenbelasting. De wijzigingen gelden sinds 1 januari en hebben betrekking op de hoogte van de belastingdruk op deze auto’s. Verzekeraars hanteren hun eigen beleid. De meeste verzekeraars stellen als eis dat de auto minimaal 20 tot 25 jaar oud is en dat er weinig met de auto wordt gereden. De grote aanpassing zit in de belastingheffing.

Werkgelegenheid stimuleren in Groningse gemeenten

Uit een rapport van het CBS blijkt dat er vijf Groningse gemeenten staan in de top tien van gemeenten met het laagste inkomen per huishouden. Dit komt niet doordat werknemers zo weinig verdienen, maar er is gewoon een hoge werkloosheid in deze gemeenten. Veel huishoudens worden onderhouden met een bijstandsuitkering. Moet hier niet een keer iets aan gedaan worden?

Tot 21 juni werken wij voor de Belastingdienst

Ik ben blij dat wij in een land wonen waar de sociale voorzieningen en verzekeringen goed geregeld zijn, maar de prijs is hoog. Volgens de Elsevier werken wij tot 21 juni voor de Nederlandse staat. In de rest van het jaar werken we weer voor onze eigen financiën.

Dit blijkt uit een Europees onderzoek van de stichting New Direction. Het blijkt een vooruitgang te zijn ten opzichte van het jaar 2013. Toen moesten we nog tot 27 juni werken voor de Nederlandse Staat. Er zijn negen lidstaten waar de belastingdruk nog hoger ligt in vergelijking met Nederland.

De laagste belastingdruk hebben de Cyprioten. Zij werken tot 21 maart voor de Belastingdienst. De Ieren en de Maltezen zijn ook goed uit. Zij werken tot 28 april voor de heffing.

De belastingdruk is hoog, maar daar staat tegenover dat er financiële vangnetten zijn als wij niet meer in staat zijn om onze eigen inkomsten te verdienen. Dit soort onderzoeken roept wel irritatie op als je denkt aan de mensen in je eigen omgeving die eigenlijk niet willen werken. Alle werkenden moeten er namelijk voor zorgen dat deze groep ook geld krijgt.

Steeds meer zuinige auto´s verkocht

Volgens het Planbureau gaat het in Nederland goed met de verkoop van zuinige auto´s. De grote benzineslurpers worden steeds minder verkocht en de zuinige auto´s juist meer. Dit komt mede door het beleid van de overheid om energiezuinige auto´s te stimuleren.

Wij lopen in Europa zelfs voorop als het gaat om de verkoopcijfers van auto´s met een lage CO2-uitstoot. Hierbij moet wel worden aangetekend dat alleen auto´s in privé bezit in het onderzoek zijn meegenomen.

Verkoop van diesel en LPG sterk gezakt in grensstreken

De NOS meldt dat de verkoop van LPG en diesel in de grensstreken sterk gezakt is. Er zijn dus meerdere automobilisten die zich afzetten tegen de onredelijke belastingheffing in brandstoffen.

Op 1 februari schreef ik op deze weblog dat ik het langer vertik om in Nederland woekerbedragen te betalen voor benzine en diesel. Ik zou de Duitse schatkist gaan spekken door over de grens te tanken. Ik woon niet ver van de grens af, dus ik hoef geen hoge kosten te maken om eerst naar Duitsland te rijden. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog maar één keer de grens over ben gereden om te tanken, maar dat gaat zeker vaker gebeuren.

Accijnzen asociaal sterk gestegen

In 2013 is er elf miljard euro binnengesleept aan accijnzen. De grootste melkkoe was benzine.

Bij aankopen moet u al BTW betalen. Aankopen die ze juist willen ontmoedigen brengen ze ook nog accijnzen over in rekening. Accijnzen worden in Nederland geheven over tabak, alcohol en brandstoffen. Het ontmoedigen om te consumeren lukt niet echt, maar de schatkist raakt flink gevuld.

Uit cijfers van staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes (VVD) blijkt dat er in 2013 maar liefst €11 miljard euro is verdient aan accijnzen. Aan benzine werd er €3,8 miljard verdient en aan diesel en LPG €3,7 miljard.