In Kassa : oneerlijke banken?

Na de aandacht in Radar voor de Rabobank kan Kassa natuurlijk niet achterblijven. Daarom vanavond in Kassa een item over valutering door banken. Een verschijnsel dat niet iedere rekeninghouder kent maar dat wel gevolgen kan hebben. Heb je je ooit afgevraagd hoe het kon dat er debetrente in rekening gebracht werd terwijl jij je niet kon herinneren dat je rood gestaan had? Of misschien niet eens rood kan/mag staan?

Valutering houdt in dat de bank eigenlijk rentedagen “steelt” van rekeninghouders. Als je vandaag geld overboekt van een rekening wordt dat er valutair gisteren afgehaald. Daardoor is er vanaf gisteren over dat bedrag geen rentevergoeding meer. Ook bij stortingen wordt er een dag gerekend, geld dat vandaag binnenkomt op je rekening staat er valutair pas morgen op. Je krijgt er dus vanaf morgen pas rente over. Nu is er op veel betaalrekeningen sowieso geen sprake van rentevergoedingen, dus veel mensen merken er niet eens iets van.

Wanneer je het zeker wél merkt, is als je een groot bedrag overboekt. Vaak heb je dat niet op je betaalrekening staan, en boek je het eerst van je spaarrekening over. Je ziet het dan direct terug in het saldo van je betaalrekening dus boek je het meteen door naar de uiteindelijke bestemming. Omdat het geld voor de renteberekening pas morgen op je rekening binnenkomt, en er gisteren vanaf gehaald is – krijg je dan een valutaire roodstand. Ofwel: over die twee dagen wordt er door de bank debetrente in rekening gebracht. Omdat zondag geen valutadag kan zijn, kan het zelfs oplopen tot drie dagen. Afhankelijk van de grootte van het bedrag kan dat aardig in de papieren lopen. Zie bijvoorbeeld dit voorbeeld – ook van Kassa, een paar jaar geleden.

Het maakt hierbij niet uit dat de valutaire debetstand veel hoger is dan het bedrag dat jij van de bank rood mag staan. Daar wordt helemaal niet naar gekeken.

Het is een lastig te vatten verschijnsel. SNS Bank heeft er een uitgebreide brochure over geschreven voor als je meer details wilt weten.

Postbank schijnt valutering overigens niet toe te passen op de partculiere betaalrekeningen. Tenminste, zolang het betalingsverkeer binnen het Postbank-circuit blijft. Maar Postbank staat er wel om bekend het geld voor overboekingen naar buiten het eigen circuit (lees: andere banken) een paar dagen vast te houden. Het duurt dus gewoon langer (ik meen 5 dagen) voordat het geld op de rekening aan de andere kant binnen is. Dat was in ieder geval vroeger zo. Of daar inmiddels iets aan verbeterd is, weet ik niet. Zo wel, dan verdienen ze in ieder geval genoeg aan de rentemarge op spaargelden

Ik las verder ergens dat Rabobank ook niet aan valutering doet. Maar ja, die halen weer extra inkomsten uit de OpMaat hypotheek

Update: ABN AMRO aangeklaagd voor valutering

Lees ook:Rood staan bij sommige banken erg duur
Lees ook:Slechts één maand rood staan
Lees ook:Nu geloof ik het dus!
Lees ook:€ 400 besparen met één telefoontje?
Lees ook:SNS Bank geeft rentevergoeding op betaalrekening

15 reacties op “In Kassa : oneerlijke banken?

  1. A.F.C. van Rossum

    Naar mijn ervaring gaat het er bij ABN-AMRO nog een staaltje schunniger aan toe: de berekende debetrente bedraagt namelijk 15.7 procent. Dit tegenover de schamele 2.6 procent die ze zelf op een spaarrekening verstrekken. Voor mij is dit de reden geweest om deze malafide graaiers voorgoed de rug toe te keren.

    Met vriendelijke groet,

      /   Beantwoorden  / 
  2. mark

    Ik denk dat rabobank wel aan valutering doet, iig moet ik debetrente betalen terwijl ik niet rood kan staan.

    Ook op een andere rekening kan ik niet roodstaan en moest ik ook ineens debetrente betalen.

    Of ze het valutering of iets anders noemen maakt me niet zoveel uit het is in ieder geval op hetzelfde principe.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Erik Wannee

    Op de 23e oktober kreeg ik een groot geldbedrag op mijn rekening gestort vanuit de VS.
    Dat bedrag was op de 23e inderdaad op mijn rekeningoverzicht te zien. Maar tot mijn verbazing stond de datum op de 24e.
    Ik dacht het eerst dat dat zou komen door het tijdverschil met de VS, maar dat kan niet: Het is juist bij ons EERDER de 24e dan in de VS!
    Daarmee is bewezen dat er wel degelijk gevaluteerd wordt door de Rabobank.

      /   Beantwoorden  / 
  4. E-rente

    In kassa waren trouwens enkele mensen die geklaagd hebben over het zogenaamde valuteren. Zij hebben het betreffende bedrag teruggekregen.

    De banken geven nu aan dat ze op deze manier de gemaakte kosten compenseren. Ze moeten het echter duidelijker communiceren dat ze het doen. De klanten kunnen dan zelf kiezen dat ze naar een andere bank gaan.

      /   Beantwoorden  / 
  5. A.F.C. van Rossum

    Aan een lopende rekening wordt geen of nauwelijks rente toegekend. Hiervan zou het betalingsverkeer worden bekostigd. Valuteren is naar mijn mening niets anders dan voortzetting van de vertraging die we jarenlang hadden doordat we onze boekingen per post verrichtten. In die tijd moest je nu eenmaal rekening houden met een paar dagen verwerkingstijd. Je hoeft geen econoom te zijn om te beseffen dat één dag langer het geld vasthouden van afgeboekte bedragen vele tientallen miljoenen oplevert. En omdat de meeste mensen toch blind vertrouwen in de “gevestigde orde” hebben, permitteren banken zoals ABN-AMRO zich ook nog eens om een woekerrente van 15.7 procent te berekenen voor bedragen die ze zelf een tijdje hebben verduisterd. In goed Nederlands heet dit gewoon oplichting.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Ben

    Welkom in het circus van de geld-goochelaars!

    Veel bankmedewerkers zullen zeggen dat handelsbanken geen geld creëren, en dat alleen centrale banken dat doen, hun standpunt is begrijpelijk, want in de boekhouding van handelsbanken bestaat geen post “gecreëerd geld”. Echter, omdat mijn tegoed op de bank van mij is en blijft, terwijl de bank het gebruikt om leningen te verstrekken, wordt wel degelijk NIEUW geld gemaakt. Het bewijs? Zodra de lener dit geld heeft uitgegeven, bijvoorbeeld in een winkel, stort de winkelier het op zijn bankrekening en verschijnt het op
    zijn rekening als een tegoed. Mijn tegoed is nog steeds van mij, terwijl de winkelier nu ook een tegoed heeft. Zijn tegoed bestaat uit geld wat voorheen niet bestond.

    Bij elke hypotheek of lening word voor +/-90% geld uit het NIETS gecreëerd, wanneer worden we eens wakker?

    http://tinyurl.com/2l2fej

      /   Beantwoorden  / 
  7. A.F.C.van Rossum

    Ik heb twee van die Rabo-heren gezien bij het programma Tros radar. Met alle respect: ik vond deze lieden licht autistisch, oftewel geen mensen aan wie ik met een gerust hart mijn rekening toevertrouw.
    Probleem is wel dat ik ABN-AMRO ook al aardig heb uitgekotst en van ING ook de nodige zwendelpraktijken heb gezien.
    Wat ABN-AMRO betreft had ik laatst een mailtje gestuurd met mijn beklag over de valutering. Drie dagen later ontving ik schriftelijke bevestiging van mijn “verzoek om informatie” waarin te kennen werd gegeven dat ernaar gestreefd zal worden binnen een maand (!!!) te antwoorden.
    Kortom: ik beraad me nog welke bank wel aan mijn verwachtingen kan voldoen. Suggesties zijn welkom!

      /   Beantwoorden  / 
  8. Yanges

    Als je in het weekend een bedrag overboekt van (internet)spaarrekening naar giro, dan vindt de afboeking meteen plaats, de bijboeking pas de maandag erna.
    Volgens mij is dit ook een vorm van valutering.
    Boek op vrijdagavond tussen 22:00 en 00:00 een bedrag van internetsparen naar giro en boek dit meteen door naar een andere rekening (met fatsoenlijke rente). De tweede boeking is op dat moment mogelijk omdat het lijkt alsof het saldo verhoogd is.
    Echter: de afboeking vindt wel meteen plaats, de bijboeking (vanaf internetspaarrekening) wordt uitgesteld tot de maandag. Gevolg: tijdens weekend sta je rood en betaal je debetrente.
    Na klacht betaalt Postbank het terug, maar ik heb niet de indruk dat ze het probleem structureel gaan oplossen.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Anneke Ranzato (redactie)

    @Yanges: absoluut een vorm van valutering. Dat een bank de kosten wel terugbetaalt na een klacht maar er niets aan verandert vind ik misschien nog wel erger dan de valutering op zich. Want als je valuteert volgens je voorwaarden, sta er dan ook voor en ga de kosten niet terugbetalen aan de piepende wielen. En als je zelf ook vindt dat die kosten eigenlijk niet kunnen, reken ze dan bij niemand.

      /   Beantwoorden  / 
  10. A.F.C. van Rossum

    Bij mij bleef de bank (ABN-AMRO) inderdaad achter hun principes staan en vormde dat nu juist de reden om zowel mijn bedrijfsmatige als privé rekening op te heffen.
    In dit geval heb ik gereclameerd omdat op het bedrag (bijna 2 ton) twee rentedagen in rekening zijn gebracht terwijl dit bedrag eerder nog geen uur van de rekening af is geweest (niet afgeboekt wegens verkeerd opgegeven rekeningnummer).
    Daarbij irriteerde ik me al langer aan de arrogantie en gebrek aan mogelijkheden.

      /   Beantwoorden  / 
  11. Yanges

    Maar eerlijk is eerlijk: als je op vrijdagavond geld overmaakt van giro naar internetspaarrekening van Postbank, dan wordt het op zaterdag bijgeboekt en pas op maandag afgeboekt. Ofwel je krijgt even geld van de Postbank!!!! Helaas is de rente op de giro nul procent, dus je kunt er geen slaatje uit slaan.
    Het lijkt mij dus eerder dommigheid van de Postbank dan “bewust beleid”. Maar: wat is erger??

      /   Beantwoorden  / 
  12. A.F.C. van Rossum

    In antwoord op Yanges:
    Uit het relaas merk ik hooguit traagheid op van de postbank, maar niet het bewust valuteren (en daar ging het mij om).

      /   Beantwoorden  / 
  13. Henk

    De Postbank is ten aanzien van de valutering -ook op dit moment- volstrekt onbetrouwbaar gebleken. Zij kan bijvoorbeeld niet waarmaken hetgeen op de site vermeld staat bij Termijn Deposito: “Als u het formulier voor 12.00 verzendt, dan wordt het Termijn Deposito vandaag voor u geopend en het bedrag vandaag van uw girorekening afgeschreven. Als u het formulier na 12.00 uur verzendt, dan zal dit de eerstvolgende werkdag gebeuren”.
    De mogelijkheden om te reclameren (per telefoon en per e-mail) hebben geen enkel effect: het laat een onthutsend beeld zien van het functioneren van een bank, waarbij kennelijk goedwillende medewerkers niet in staat zijn of niet de bevoegdheid bezitten knelpunten en problemen op te lossen. Neem in het nieuwe jaar een wijs besluit: stap over naar een betrouwbare bank.

      /   Beantwoorden  / 
  14. BRNRD

    Valutering

    De afgelopen paar maanden heeft het valuteren door ABN/AMRO mij een € 70,= gekost zonder dat ik het aanvankelijk merkte. Tot mijn verbijstering zag ik op een jaar afschrift €17,= debet rente staan terwijl ik naar ik meende nooit rood heb gestaan. Deze week ontdekte ik dat ze alweer een € 50,= van mijn rekening hadden geplukt.
    Dat gebeurt dan ook nog veel later dan de feitelijke overboeking en dus snap je het verband niet.
    Veel spaarders stappen over naar beter renderende spaarrekeningen, maar daar heb je via het internet wel een tussenrekening bij nodig en dat is in mijn geval dus ABN. Wat gebeurt er? Nergens kun je zien hoe en wat er gebeurt met de rente of Valuteringsdata. Op je internetbankieren waar ze tegenwoordig bijna toe dwingen, boek je over en door naar een andere bank met een betere opbrengst. Op je internet zie je het bedrag binnenkomen en dus boek je door. Maar de bank boekt enkele dagen later pas over. Ze creëren een fictieve roodstand tegen 18%. Dat is pure diefstal volgens mij.
    In de richtlijnen voor het financiële verkeer moet een bank zijn rekeninghouders behoorlijk informeren maar dat doen ze absoluut niet. Ik weet nog steeds niet hoe ik nu werkelijk kan zien of het bedrag op de rekening staat. Vooral in het weekeind kan dat enkele dagen rood betekenen en dat kost een flinke duit. Het argument dat de bank ook moet verdienen is niet echt steekhoudend. Het betaalverkeer loopt via een computer en niet over Staphorst. Of je nu 10 of 100.000 overmaakt maakt voor de computer niets uit maar de kosten voor die transactie zijn schandalig hoog en dat betekent rechtsongelijkheid.
    Denk maar niet dat ABN zich stoort aan een klacht.
    Meneer loopt doodleuk weg en ontwijkt een dicussie met de mededeling dat het zinloos is.
    Ik krijg geen uitleg over de zaak of de opbouw van deze kosten. Zoals ze deksels goed moeten weten zal dit soort oplichting dit jaar verboden worden door regels van de EU gemeenschap.
    Het zou netter zijn als een bank hier eens op vooruit loopt en klanten in het gelijk stelt in plaats van te doen of ze van niets weten.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.