Duizenden Icesave-claims ontbreken

Icesave spaarders claimden nog lang niet allemaal hun geldDe Nederlandsche Bank heeft een update gegeven van de aantallen claims op de depositogarantieregeling van Icesave-spaarders. Er zijn inmiddels 82.000 claims binnen, en 27.000 zijn in voorbereiding (wel op internet gemeld, nog niet op papier). Aangezien er in totaal 140.000 rekeninghouders waren bij Icesave in Nederland ontbreken er dus nog 31.000 claims.

Heb jij spaargeld bij Icesave staan? Dan heb je de claim toch allang ingestuurd neem ik aan? Het kan toch niet zo zijn dat het 31.000 mensen ontgaan is dat ze dit moeten doen… zelfs als ze het nieuws helemaal niet volgen hebben ze toch die brief van DNB ontvangen.

Maar goed: heb je het nog niet gedaan? Je hebt ook nog wel even de tijd hoor. De claims kunnen tot 16 maart ingediend worden. Maar waarom uitstellen wat je vandaag kunt doen? Ook al gaat het bij jou misschien niet om heel veel geld, je hebt er wel recht op.

Lees ook:Icesave-geld vóór Kerst op je rekening!
Lees ook:Nog 12.000 Icesave-rekeningen in de wacht
Lees ook:Transacties Icesave geannuleerd
Lees ook:Premieoorlog autoverzekeringen voorbij?
Lees ook:Te laat belastingaangifte doen kost geld

16 reacties op “Duizenden Icesave-claims ontbreken

  1. Hans

    Icesave beloofde spaarders die om welke reden dan ook niet konden inloggen om voor eind oktober een oplossing te bieden zodat er weer kan worden ingelogd. DNB vraagt immers een rekeningoverzicht van Icesave en daarom nmoet je wel kunnen inloggen. Icesave laat vooralsnog de spaarders barsten en belooft nu snel een schriftelijk rekeningoverzicht te versturen naar alle spaarders. Daarop wacht ik voordat ook ik mijn claim kan neerleggen en met mij vele andere spaarders!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Anneke Ranzato (redactie)

    Shocking – en wat zegt DNB daarvan? Zij hebben toch de bestanden van Icesave tot hun beschikking?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Helma

    Vanochtend las ik in een artikeltje in de Volkskrant dat DNB geen idee heeft waarom ca. 31.000 rekeninghouders van Icesave nog geen claim ingediend hebben bij DNB.

    Ik als rekeninghouder begrijp dit nu weer niet.

    Ik veronderstel dat het bij DNB toch ook bekend is dat het voor vele rekeninghouders niet mogelijk is om in te loggen bij Icesave.

    In het geval van mijn partner en mij komt dit omdat wij kort voor de val van Icesave de inlogcodes veranderd hadden. Hiervan ontvingen wij op 6 oktober jl. nog wel een bevestiging van Icesave, ergo inloggen was toen al niet meer mogelijk!

    Nu wil het geval dat DNB eist dat de actuele saldi moeten worden opgegeven bij het indienen van de claim.

    Wekenlang heeft er op de (nood)website van Icesave gestaan dat ze voor 22 (?) oktober jl. met een oplossing zouden komen, zodat inloggen toch mogelijk werd.

    Nu staat op deze website sinds ca. 1 ½ week een bericht dat het niet lukt en dat ze alle rekeninghouders een finale afrekening zullen sturen, iedereen zal daar per email bericht over ontvangen. Tot dusver nog geen bericht.

    Met ander woorden; wij en ongetwijfeld een groot deel van de in het artikel genoemde 31.000 rekeninghouders zijn nog steeds in afwachting hiervan.

    Dit alles is toch ongetwijfeld bij DNB bekend.

    Wellicht begrijpt (iemand) bij DNB dat ik er niets van begrijp dat DNB er niets van begrijpt…

    Concrete vraag: wat kan DNB voor deze rekeninghouders betekenen zodat wij niet nog langer door Icesave aan het lijntje worden gehouden en eindelijk ook onze claim kunnen indienen?

      /   Beantwoorden  / 
  4. George

    Hallo Helma, Ik zou niet langer afwachten. Tel de bedragen die je vanaf je eindafrekening naar icesave storte bij elkaar op en trek er vervolgens de bedragen vanaf die je van icesave had opgenomen. Vervolgens vul je alles in op de site van de DNB bank en schrijf in het mededelingen vak dat dit jouw enige oplossing was. Vervolgens uitprinten, ondertekenen en samen met een kopie van je legitimatie en je icesave tegenrekening met een gewone postzegel van 88 cent opsturen. Als iets niet goed is, neemt de DNB bank wel contact met je op, immers jij weet niet het precieze bedrag. Beter zo als dat je niets van je laat horen. Zij doen alles om de gedupeerde te helpen. Heel veel succes.

      /   Beantwoorden  / 
  5. George

    Sorry Helma, Zo juist lees ik dat jouw partner hetzelfde over kwam. Hij moet natuurlijk hetzefde doen. Maar als jullie een en/of rekening hebben moet jullie beide precies het zelfde doen. Immers bij een en/of rekenig krijg je beide 50% terug, samen maakt dat dus toch 100%. Hopelijk ben ik nu wat duidelijker geweest.Nogmaals succes.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Henk

    Mensen met zwart geld wellicht, die niet durven claimen uit angst voor ontdekking?

      /   Beantwoorden  / 
  7. filepoper

    Kan iemand mij vertellen of DNB een ontvangst bevestiging afgeeft?

      /   Beantwoorden  / 
  8. Anneke Ranzato (redactie)

    Dat kan ik je vertellen: dat doen ze niet. Beetje gek is dat wel want hoe weet je nu zeker dat jouw enveloppe ontvangen is? Goed de termijn van drie maanden na verzending in de gaten houden – als je meteen verzonden hebt is dat in ieder geval voor maart en kun je (indien nodig) nog opnieuw insturen.

      /   Beantwoorden  / 
  9. RK

    Ik heb mijn claim al wel opgestuurd. Hiervan krijgt men niet een bevestiging. Nu het volgende probleem. Als mijn claim op de één of andere manier niet goed is overgekomen en ik in de veronderstelling ben dat DNB wel met mijn claim bezig is kan ik na 16 maart fluiten naar mijn geld!? Aangetekend opsturen heb ik gehoord werd niet aanbevolen dus dat heb ik niet gedaan!

      /   Beantwoorden  / 
  10. JJ

    RK
    waarom werd aangetekend niet aanbevolen en wie heeft dat gezegd?
    Bij aangetekend verzenden weet je toch waar je brief is en wanneer bij DNB aangekomen?

      /   Beantwoorden  / 
  11. Anneke

    Wanneer gaat DNB nu over tot terugstorting van het geld?
    M.a.w. hoe lang moet je wachten tot je je geld eindelijk teruggestort hebt gekregen?

      /   Beantwoorden  / 
  12. henk

    Ik heb de nederlandse bank telefonisch naar een ontvangstbevestiging gevraagd, deze wordt niet verzonden, doch als men digitaal de claim ingediend heeft en niet op papier dan krijgt men bericht.
    Men kan het formulier volgens dnb niet eerder uitprinten dan dat dit digitaal ontvangen is.
    Kortom wie digitaal geclaimd heeft en niets hoort moet nog even geduld hebben, als het niet goed zit krijgt men volgens de woordvoerder bericht.

      /   Beantwoorden  / 
  13. Anneke Ranzato

    Anneke: binnen drie maanden na ontvangst van de claim moet het geld volgens mij uitbetaald zijn.
    Henk: dat is een slim systeem en vind ik erg prettig om te weten. Heb je dus wel digitaal gemeld en maar ontvangen ze het papieren document niet – dan hoor je dat van ze. Dan kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat de enveloppe goed is aangekomen als je niets hoort. Klinkt alsof erover is nagedacht, fijn!

      /   Beantwoorden  / 
  14. Raymond

    Filepoper / Anneke

    Ik heb mijn claim Aangetekend met Handtekening Retour (postkantoor € 10.02)verzonden naar het postbus nummer van de DNB. (postbus 98, 1000 AB Amsterdam). Enkele dagen later kreeg ik de Handtekening Retourkaart met een dagstempel van DNB in de bus.

      /   Beantwoorden  / 
  15. Dirk

    Hier hetzelfde als bij Raymond, ook aangetekend met handtekening retour verstuurd. Kostte bij mijn postkantoor trouwens €7,80. Krijg je inderdaad een mooie stempel terug ter bevestiging. Dus dat DNB geen bevestiging geeft is niet helemaal correct. Als je het perse wil kan het wel.

      /   Beantwoorden  / 
  16. Koen

    Gewoon alles invullen, kopie maken, opsturen. En wachten tot half februari. Waarschijnlijk heeft dan 99% van de mensen het geld op zijn tegenrekening. Als dit niet het geval is DNB bellen en je kopieen insturen.

    Je moet wel begrijpen dat het een vrij grote administratieve klus is.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.