Mijn eigen bedrijf: administratie

Een eigen bedrijf betekent veel administratieAls je voor jezelf begint moet je alles wat je doet wel goed administreren. Niet alleen inkomsten bijhouden, maar ook uitgaven. Die kosten kun je immers in mindering brengen op je omzet voordat je belasting gaat betalen. Facturen sturen en de betaling ervan in de gaten houden. Opdrachtgevers helpen herinneren als de betaling te lang op zich laat wachten.

In veel gevallen moet je BTW in rekening brengen in je facturen en dus ook BTW-aangifte doen bij de Belastingdienst. Je omzet als eenmanszaak is niet om helemaal op te maken – diezelfde Belastingdienst wil er wel inkomstenbelasting over ontvangen. Dus reserveren en aangifte doen. Nee… een eigen bedrijf is niet alleen maar omzet maken.

Nu vind ik dat niet vervelend, die administratie. Dat zou ook vreemd zijn met een bedrijf dat GeldKennis heet. Ik vind het zelfs wel leuk en leerzaam om me ermee bezig te houden, al moet zelfs ik me er vaak toe zetten om m'n administratie bij te werken.

Veel ondernemers hebben geen zin in al dat 'gedoe'. Dan denk ik dat ze er goed aan doen om dat uit te besteden. Daarbij kun je natuurlijk een groot (en duur) accountantskantoor inhuren, maar de diensten van een 'eenvoudig' administratiekantoor kunnen ook prima volstaan. Je levert bij wijze van spreken een schoenendoos met bonnen en papieren aan, en de administrateur zorgt voor de ordening en correcte verwerking in je cijfers. Lekker toch? Het kost wel geld maar dan ben je wel verlost van dat werk. Dan kun je al je energie en tijd steken in dat wat je leuk vindt en waar je goed in bent.

Lees ook:Is die factuur wel echt?
Lees ook:Mjin eigen bedrijf: prioriteiten
Lees ook:Moet fiscus Icesavers uitstel geven?
Lees ook:Mijn eigen bedrijf: opdrachten afwijzen
Lees ook:Mijn eigen bedrijf: waarom?

Eén reactie op “Mijn eigen bedrijf: administratie

  1. Paul

    Ik ben het met je eens. Maar veel zelfstandige zijn helaas niet op de hoogte van welke online facturatieprogramma’s er tegenwoordig zijn die hun administratie eenvoudiger, sneller en meer geautomatiseerd maken.

    Neem WeFact. Daarmee kun je overal ter wereld je administratie doen en factureren versturen. Tevens neemt het veel last van je schouders wanneer je periodiek wilt factureren, dit doet het systeem namelijk voor je.
    Om het nog helemaal gemakkelijk te maken, geeft het ook nog eens precies aan welke bedragen bij welk onderdeel ingevuld moeten worden bij uw BTW aangifte!

    Sinds onze overstap naar WeFact besparen wij veel tijd! Ik denk dat het voor startende ondernemers zeer interessant is om naar dit soort pakketten te kijken en daarmee veel geld besparen!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.