Waarschuwen blijkt te werken tegen lenen

geldnuFinanciële instellingen hebben de laatste jaren beperkingen gekregen op de uitingen over leningen. In leenreclames moet nu bijvoorbeeld verplicht de volgende waarschuwing zitten: ‘Let op! Geld lenen kost geld’.

Om mensen bewust te maken van de gevaren van het lenen, zijn er in het verleden vaker campagnes geweest om consumenten te wijzen op de gevaren van het lenen van geld. Sinds een half jaar zijn de aanbieders van leningen verplicht om eerder genoemde waarschuwingszin op te nemen in hun reclame-uiting, en met succes. In totaal kent 87 procent van de Nederlanders deze waarschuwing, volgens een onderzoek in opdracht van de AFM. Maar liefst 75 procent van de ondervraagden heeft aangegeven dat ze nu beter nadenken over de nadelige gevolgen van het lenen.

Adverteren in het verleden
De laatste jaren komt er steeds meer nadruk te liggen op juiste informatieverstrekking. In het verleden werd er niet zo nauw gekeken naar de voorlichting. Een advertentie die onjuiste verwachtingen schepte was geen uitzondering. Een aantal jaren geleden was het nog gebruikelijk dat bij leningen zeer lage maandlasten werden vermeld, die gebaseerd waren op een fiscale aftrek. De adverteerders gingen er vanuit dat de consument de lening ging sluiten voor een verbouwing van het huis, en dat de rentelasten volledig in de 52 procent schijf vielen. Gelukkig is aan deze wanpraktijken een einde gekomen en is de voorlichting in ieder geval eerlijker.

Lees ook:Nieuwe waarschuwingszinnen voor beleggers
Lees ook:“Lage maandlasten hypotheken” verleden tijd?
Lees ook:Waar lenen Nederlanders geld voor?
Lees ook:Voorzichtiger met lenen
Lees ook:Lenen is goedkoper geworden ten opzichte van sparen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.