Belastingvoordeel meeste zuinige auto’s verdwijnt

Het is voor de autoverkopen een enorme impuls geweest; belastingvoordeel voor zuinige auto’s. Dit was bedoeld om ervoor te zorgen dat autofabrikanten gestimuleerd werden om zuinige auto’s te ontwerpen en om consumenten te stimuleren deze te kopen.

De maatregel heeft zijn effect gehad, en hoe! Niet alleen zijn er veel meer relatief zuinige auto’s verkocht, maar ook de autoverkopen in zijn algeheel zijn omhoog geschoten. Deze groei is een enorme impuls geweest voor de industrie die het tijdens de economische crisis zo moeilijk had. Autoverkopen zitten nu al weer op het niveau van voor de crisis.

Te succesvol
Deze groei zal echter binnenkort een halt worden toegeroepen. De maatregel scheelt de overheid teveel inkomsten, en dat is in deze tijd van bezuinigen en saneren natuurlijk ongewenst. Om het groene oogmerk niet uit het oog te verliezen, gaat de overheid de maatregel niet volledig schrappen. Wel gaan ze de lat hoger leggen. Men is namelijk van plan om het belastingvoordeel alleen nog de laten gelden voor volledig elektrische of volledige groene auto’s. Deze zijn er echter nog niet veel, en de maatregel zal daarom op korte termijn hoogstwaarschijnlijk nog niet veel effect hebben.

De maatregel is een gevolg van het niet aanpassen van de regels omtrent uitstoot van auto’s. De regels zijn namelijk hetzelfde gebleven, terwijl de techniek beter is geworden. Hierdoor bestaat tegenwoordig een derde van het wagenpark uit auto’s die fiscaal voordelig zijn. De overheid streeft er met de aanpassing naar om in 2015 10 à 12% van het wagenpark te laten bestaan uit fiscaal voordelige auto’s.

Gevolgen voor ons allemaal
Het afschaffen/aanpassen van de belastingmaatregel heeft flinke gevolgen voor veel mensen. Iedereen die een zuinige auto wil kopen om te profiteren van het belastingvoordeel komt nu een beetje bedrogen uit: deze mensen moeten namelijk vanaf 2014 gewoon weer belasting gaan betalen. Ze zijn echter niet al hun voordeel kwijt; ze rijden nu wel in een zuinige auto, wat weer brandstofkosten scheelt. Dit kan een belangrijke factor spelen, daar de brandstofprijs op dit moment erg hoog is. Hierdoor heeft men al snel voordeel van een zuinige wagen.

Voor de industrie is het een ander verhaal. Er lijkt een hoge correlatie te zijn tussen de hoge autoverkopen en de belastingmaatregelen. Het is dus afwachten wat dit met de autoverkopen doet. Het is wel duidelijk voor autofabrikanten dat ze er niet meer afkomen met een simpele zuinige wagen, maar weer echte stappen moeten gaan zetten. De auto-industrie heeft echter aangegeven dit te hebben zien aankomen, en heeft tijd gehad om zich voor te bereiden. Nu heeft men meerdere opties, zoals een voordelige autolening aanbieden, om aankopen te stimuleren.

Grote auto’s goedkoper
De aanpassing heeft misschien niet voor iedereen negatieve gevolgen. Het kabinet heeft namelijk aangekondigd niet méér BPM binnen te willen halen dan voor de aanpassing. Doordat mensen met zuinige auto’s nu weer BPM gaan betalen, gaan kopers van grotere en minder zuinige auto’s minder betalen. Dit kan soms duizenden euro’s schelen. Of dit echt gaat gebeuren moet nog blijken, daar de staatssecretaris aangegeven heeft hier nog eens goed naar te kijken.

Lees ook:Benzine duurder, zuinige auto kopen
Lees ook:Steeds meer zuinige auto´s verkocht
Lees ook:Goedkoop auto rijden
Lees ook:Zuinige auto’s zijn niet zo zuinig
Lees ook:Meest verkochte auto’s 2011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.