Check goed de rekeningnummers!

Dan voel je je wel zwaar belazerd. Je maakt een foutje bij het invullen van het rekeningnummer van de begunstigde bij het invoeren van een overboeking. De naam van de begunstigde vermeld je wel correct. Velen denken dat die combinatie door de banken automatisch gecontroleerd wordt, en dat de betaling niet verricht wordt als het niet met elkaar klopt. Dit is niet waar!

In OverGeld een dramaverhaal van een dame die per ongeluk in plaats van het rekeningnummer haar klantnummer invoerde. Ook negen cijfers. Het geld ging naar een bijstandsvader die het direct opmaakte.

Juridisch heb je alle recht om het geld terug te vorderen, dat wel. Maar de bank doet het niet voor je. Je rechtsbijstandverzekeraar wel, maar in gevallen als het bovenstaande beseft die zich ook dat er van een kale kip niet te plukken valt. Dus bieden ze een bedrag aan om niet te hoeven procederen. Dat veel lager is dan het bedrag dat was overgemaakt…

Belangrijk om te weten: banken controleren de rekeningnummers dus NIET en gaan het geld niet voor je terughalen als het fout gaat. Dus extra goed opletten bij het Internetbankieren.

Lees ook:Beide rekeninghouders moeten Icesave-geld claimen
Lees ook:Goed in tekens onthouden?
Lees ook:Spaarders DSB Bank krijgen geld vóór kerst
Lees ook:Icesave: rente tot 13 oktober
Lees ook:Zorgen over spaargeld bij Turkse banken?

22 reacties op “Check goed de rekeningnummers!

  1. Jorn

    Bij het overschrijven van de ene naar de andere Postbankrekening, geeft Internetbankieren wél de naam weer die hoort bij het ingevulde gironummer. Het is dan aan de gebruiker om te controleren of de naam en plaats correct zijn.

    En in de rest van de gevallen, idd gewoon goed opletten!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Romeo

    Persoonlijk check ik meerdere keren naam en rekeningnummer. Ik weet uit ervaring dat het mis kan gaan, de bank is in deze nooit klantvriendelijk. Conclusie check check check zeker bij grote bedragen!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Samuel

    Aan het eind van de dag kan je alleen jezelf de schuld geven dat je niet even hebt gecontroleerd. Het kan dus wel eens je meest kostbare haastklus zijn ooit.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Thijs

    Rekeningnummers zijn geen willekeurige getallenreeksen. Eén cijfer verkeerd betekent niet een ander rekeningnummer maar altijd een niet-bestaande combinatie. Alle cijfers maken namelijk deel uit van een rekenvolgorde die altijd een bepaalde uitkomst moet hebben (ik weet niet welke). Probeer maar eens 1c over te maken naar hetzelfde nummer met 1 cijfer verkeerd. Gaat niet.

    Dus een beetje broodje-aap verhaal en ik denk ook dat het moeilijk voorkomt.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Klaas

      Dat is dus niet zo.
      Ik heb vandaag een betaling gedaan via internetbankieren en de persoon waar ik wat van kocht had perongeluk 1 cijfer te weinig aan mij opgegeven , maar ik heb geen foutmelding gehad of niets, de overboeking is gewoon gedaan en nu is het de vraag of ik het wel weer op mijn rekening terug zie, want waar je ook heen beld, ze zeggen gewoon dat je het zelf fout hebt gedaan en maar moet afwachten.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Anneke Ranzato-Versloot

        De elfproef is alleen van toepassing bij bankrekeningnummers, en niet bij de voormalige gironummers van de voormalige Postbank. Dat zijn volgens mij wel willekeurige nummers waar je met één cijfertje fout de mist in kunt gaan. Nu zou het zo moeten zijn dat daar wel naam-nummer controle plaatsvindt. Of moeten we zeggen vond – nu zitten de Postbanknummers immers in het ING-systeem…

          /   Beantwoorden  / 
  5. Anneke Ranzato (redactie)

    @ Thijs
    Er is inderdaad de elfproef, zo heet dat systeem waardoor de geldigheid van rekeningnummers bepaald wordt. Maar wie zegt dat het om één cijfer verkeerd gaat? Wat denk ik veel voorkomt is dat twee cijfers omgedraaid worden. Zoals een telefoonnummer verkeerd draaien. En dan is het natuurlijk goed mogelijk dat het misgaat, dat er een wél bestaand rekeningnummer uitkomt. Dat is erg naar voor de afzender van het geld, met name als het geld niet teruggevorderd kan worden omdat het al op is. Dus om het nou een broodje-aap-verhaal te noemen…

      /   Beantwoorden  / 
  6. Rene

    wie weet dit,

    ik ben op zoek naar het postbankrekening nummer waar ik mijn verzekering kan overmaken,de postbank wil het niet geven zij willen een rekeningnummer van mij zodat zij het er automatisch van af kunnen schrijven.en dat weiger ik.
    dus een nummer van postbank verzekeringen

      /   Beantwoorden  / 
  7. Anneke Ranzato (redactie)

    @ Rene
    Ik heb geen idee René, heb mijn verzekeringen niet bij de Postbank… Maar kennelijk willen zij alleen hun premie krijgen met automatische incasso. Wat heb je afgesproken bij het aangaan van de verzekering? Veel verzekeraars verplichten automatische incasso bij maandpremie. Als je per jaar betaalt zou je dat ook moeten kunnen doen door het over te maken. Bel ze nog maar eens zou ik zeggen, en als jullie er niet uitkomen… misschien naar een andere verzekeraar?

      /   Beantwoorden  / 
  8. Arthur

    Vandaag gemerkt dat ik per ongeluk € 8000,= naar de verkeerde rekening geboekt heb.

    Helaas checkt de Rabobank niet of het
    rekeningnummer pas bij de naam…
    Gelukkig ben ik zelf bij de Postbank en heb ik weinig met de Rabobank van doen.

    Hopelijk wil de gelukkige het bedrag terugstorten…

      /   Beantwoorden  / 
  9. Larz

    Ik heb 3jaar geleden een rekening die ik had bij de Rabobank opgeheven. Echter had ik een periodieke overboeking van mijn (bestaande) betaalrekening, naar deze. Jarenlang niets van gehoord, maar vandaag hebben ze het ineens wel afgeschreven, omdat blijkbaar het nummer weer bestaat op een andere naam! En nu zegt de bank dat als deze persoon moeilijk doet, ik naar mijn geld fluiten kan!!??
    Ik kan ook niet achter het adres van deze persoon komen…

      /   Beantwoorden  / 
  10. Anneke Ranzato (redactie)

    Dat zijn geen grappen Larz. Ik hoop dat het geen groot bedrag was, die periodieke overboeking? En natuurlijk heb je die meteen ingetrokken. Maar dat terugkrijgen kan heel lastig zijn inderdaad. Vooral hopen op de goede wil van de ontvanger, de bank schrijft die persoon aan neem ik aan? Volgens mij is er juridisch zoiets als ‘onverschuldigde betaling’ – wat maakt dat het wel terugbetaald moet worden. Alleen als iemand tegenwerkt is het wel verdomde lastig.
    Succes!

      /   Beantwoorden  / 
  11. Larz

    Dag Anneke,

    ja helaas was het wel een groot bedrag.. :-( Ik nam echt aan toen de tijd, dat als je een rekening opheft. De bijbehorende activiteiten daarmee ook! Echter is de bank het hier niet mee eens.. Maar dan nog, dat specifieke nummer stond op mijn naam, nu hier een andere naam aan gekoppeld is. Moet je juridisch hier toch wat tegen kunnen doen?

      /   Beantwoorden  / 
  12. Anneke Ranzato (redactie)

    Dat is een lastige. Zonder echt alle details van dit soort zaken te weten meen ik dat de banken niet verplicht zijn op iedere overboeking een naam-nummer controle te doen. Dus ik ben bang dat je bij de bank geen poot hebt om op te staan. Wel bij de begunstigde – maar dat kan bijzonder moeilijk gaan. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Leg het daar eens voor! Of leg je vraag neer bij Rechtopjerecht.nl – gratis advies. Suc6!

      /   Beantwoorden  / 
  13. Arthur

    Het schijnt dat alleen de Rabobank niet de controle op rekeningnummer uitvoer

      /   Beantwoorden  / 
  14. Anneke Ranzato (redactie)

    Is dat zo? Ik dacht altijd alleen Postbank wel en de rest niet. Omdat de banken al een elfproef hebben om te zien of een nummer bestaat en de Postbank zo’n controlesysteem niet heeft. En er daardoor bij Postbankrekeningen een grotere kans is op foute rekeningnummers.

      /   Beantwoorden  / 
  15. Larz

    Hi Anneke, ik kan je gelukkig verheugd melden dat het allemaal geregeld is. De persoon aan wie ik het had overgeboekt was godzijdank niet kwaadwillend.. :-)
    Maar idd: HOUD JE OVERSCHRIJVINGEN IN DE GATEN!! Internet is een mooi medium, maar kan je ook geweldig vern…ken

      /   Beantwoorden  / 
  16. Anneke Ranzato (redactie)

    Larz: super om te lezen! Er zijn gelukkig ook genoeg fatsoenlijke mensen in deze wereld. Maarreh… dit probleem kwam niet door internetbankieren toch? Had net zo goed gebeurd als je niet via internet had gebankierd. Was je er alleen waarschijnlijk minder snel achtergekomen…

      /   Beantwoorden  / 
  17. Larz

    Ja idd, dat klopt. Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat automatisering gevaarlijk kan zijn, sorry voor de foute uitdrukking :p

      /   Beantwoorden  / 
  18. richard

    Ik kan vermelden dat de Rabobank WEL een soort controle heeft.
    Ik heb namelijk al diverse malen geld willen overboeken waarbij het systeem aangeeft dat het rekeningnummer niet klopt of dergelijke.
    Daarbij moet men ook nog eens via een ID-reader codes intoetsen om het geld eindelijk eens overgemaakt te hebben.
    Wel is het inderdaad zo dat de Rabobank het rekeningnummer NIET bij de juiste naam verifieerd.

      /   Beantwoorden  / 
  19. Patrick

    Geen enkele bank, ook de rabo, doet nog een controle buiten de 11-proef om. Behalve de Postbank die trouwens ook steeds minder controles uitvoert.

      /   Beantwoorden  / 
  20. Boos

    Maak op dit moment hetzelfde mee en ik snap dat het mijn eigen schuld is maar dat je zo makkelijk van je eigen geld kunt afkomen verbaasd mij. De wet op de privacy zou hier niet moeten gelden. Het duurt veel te lang dat je de naam van de persoon toegespeeld krijg. Tijd waarin ze jou geld dus kunnen opmaken. Het gaat bij ons ook om een paar duizend euro. En ook al kan je van een kale kip niet plukken, ik zou voor zo’n bedrag niet constant over mijn schouder hoeven te kijken of ik niet in elkaar wordt gerammeld.
    Want dat is het enige wat nog rest als men niet bereidt is om het terug te betalen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.