Vanmorgen schreef ik een berichtje over Icesave, niet wetend wat er vandaag allemaal zou gebeuren. In Engeland zijn de Icesave tegoeden bevroren, zoals volgens de voorwaarden daar mag. Hier stond dat eerst ook in de voorwaarden, maar is die passage er na kritiek uitgehaald. Gelukkig maar. Toch lukt het mensen op dit moment niet om geld op te nemen van hun Icesave-rekening, simpelweg omdat de site het niet doet. Overbelast ongetwijfeld. Voor iedereen met Icesave-zorgen hebben we een forum geopend: http://forum.blog.nl/forums/viewthread/267/. Praat mee over de stand van zaken van jouw Icesave-gelden!
Lees ook:Blijft jouw geld bij Icesave?
Lees ook:Icesave spullen scoren?
Lees ook:Transacties Icesave geannuleerd
Lees ook:Garantie Icesave afgeslagen?
Lees ook:IJskoud gevoel bij Icesave-spaarders
Geld de verhoogde garantie van €100.000,00 ook voor Icesave?
Goddank hedenmorgen rond 9.0 uur mijn Icesave rekening leeggehaalt en mijn centen overgeboekt naar mijn Fortis tegenrekening.
Alles netjes uitgeprint, transactienummers genoteerd etc etc, nu maar hopen en bidden dat mijn poen deze week weer is waar het hoort, bij een nederlandse bank.
Ik trap er nooit meer in die mooie rentes, de stress die je hebt voor een procentje meer rente is het niet waard.
Het begint trouwens een lekker zootje te worden…..
De verhoogde garantie geldt niet voor IJsland volgens mij. Voor de eerste € 20.887 moest je bij de Centrale Bank van IJsland aankloppen, dat blijft voor zover ik weet zo. Hogere bedragen vallen onder de garantie in Nederland, en dan tot het nieuwe maximum (lijkt mij).
Ik Probeer net als vele anderen in te loggen
op de site van icesafe. Tot op heden
nog niet gelukt!!!
Ik houdt Directeur M. Hohmann verantwoordelijk voor de zeer slechte communicatie naar ons spaarders. En dat de
website overbelast zou zijn geloof ik niet.
Ons geld wordt geblokkeerd. En houdt hem daar
als directie ook verantwoordelijk voor.
Niet iemand om in de toekomst zaken mee te doen lijkt mij.
Mocht voor ons spaarders alles netjes opgelost worden met de
hulp van de Nederlandse Bank. Dan hoop ik maar dat
de volgende directie dat op een nettere manier oplost, en ons spaarders
serieus neemt.
Weet iemand het adres waar Icesave in gevestigd is in Nederland heb op 1 oktober een bedrag gestort maar heb mijn toegangscode nog niet ontvangen. , dus kan op dit moment niets doen.Er is mij alleen maar een postbusadres bekent.
Ik heb net ook mijn spaargeld van mijn rekening afgehaald.Heb hier alleen 4 uur overgedaan om een overboeking voor elkaar te krijgen.Als je lang genoeg blijft proberen lukt het wel
Het ziet er momenteel niet goed uit. De site van Icesave is momenteel niet bereikbaar en het begint sterk te lijken op de situatie in de UK waar simpelweg geen transacties meer worden afgehandeld. Toch wel een beetje jammer, dat wordt voorlopig even geen nieuwe badkamer. Mocht iemand nog concrete tips hebben hoe de NLD site van Icesave nog wel te benaderen is, hoor ik het graag.
Het lukt me niet om in te loggen. Ik kan de homepage niet eens openen! Het is schandalig dat een bank zo met zijn spaarders omgaat!!!
Ik ben vanmiddag ook enkele uren aan het inloggen geweest. Ik kwam er achter dat het automatisch refreshen van andere sites (Zoals bijvoorbeeld de site van nos.nl) voor storing zorgt bij het inloggen op de icesave pagina. (Je kunt dan precies zien bij welk percentage hij blijft hangen) Mijn tip dus: zorg dat niet niet teggelijkertijd op andere sites kijkt of open hebt staan. Vanmiddag gelukkig het geld eraf kunnen halen (???) en bevestigingsmail gekregen!!! De browsers die ik heb gebruikt zijn Crazybrowser en Google Chrome met de laatste is het uiteindelijk gelukt. Het nadeel van de laatste was dat de vakjes waar je je cijfercode van de kaart in moet vullen niet zichtbaar was. Misschien is internet explorer eigenlijk gewoon het beste maar die heb ik niet gebruikt. Als het inloggen te lang duurt krijg je zowiezo een time-out en moet je eerst weer met je wachtwoord inloggen. Misschien weet iemand hoelang het duurt voor je een time-out krijgt dan dan hoef je niet voor niks lang te wachten. Zelf heb ik ook enkele keren de adresbalk gekopieerd die tijdens het inloggen te zien is. Bij het opnieuw inloggen leken die links sneller te werken. Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. SUCCES!!!
Groeten, Maarten
Landbanki IJsland
Gustav Mahlerplein 78
ITO Toren 11e verdieping
1082 MA – Amsterdam
Zo zie je maar weer, hoogmoed komt voor de val. Als je geld ergens wil beleggen met een hoog rentepercentage, dan moet je ook het hogere risico accepteren.
Niet eerst een hoge rente willen en dan gaan huilen als het tegenzit (daar leek het dus al tijden op).
Heb uit betrouwbare bron dat de eerste 20.000 (waar IJsland zelf garant voor stond) niet teruggegeven wordt. De 18.000 daarboven is door de DNB veilig. Mensen met geld onder de 20.000 hebben dus pech!
Lees ook: http://www.nrcnext.nl/geld/geldblog/article1905287.ece/Iets_minder_safe
Ben wel benieuwd naar die betrouwbare bron moet ik zeggen!
Heb uit betrouwbare bron dat de eerste 20.000 (waar IJsland zelf garant voor staat) altijd teruggegeven wordt.
De 18.000 daarboven is door de DNB veilig. Mensen met geld boven de 20.000 hebben dus geen probleem.
Dat de site niet bereikbaar is was bij mij wel aanleiding tot een lichte paniek. Maar vooralsnogheb ik nergens informtaie gevonden over het gebruik moeten maken van de garantieregeling.
@Matthijs: sinds wanneer is het hoogmoedig om voor maximale rente te gaan? Mijn bronnen spreken overigens de jouwe (betrouwbare?) tegen…
Het is ons nog net gelukt geld over te boeken!! We krijgen helaas ons lidmaatschap niet snel genoeg voor erlkaar voor het forum: http://forum.blog.nl/forums/viewthread/267/.
om daar te zeggen dat het zin heeft te proberen. De tip van van “em” werkt:
Gebruik als inlog site:
https://onlinebank.icesave.nl/online-bank.aspx
de inlog site (gebruikersnummer en password) en overboeking site kun je verversen (na 10 s) als het niet snel genoeg gaat. (is niet logisch maar het lijkt te werken)
Als je een progress balkje hebt onderin je browser dan kun je als de 3 cijfer code gecontroleerd wordt (2de login en balkje is over de helft)
al naar:
https://onlinebank.icesave.nl/overboeken.aspx (de code is al gecontroleerd, je wacht nu op de opmaak van de overzicht site)
Wij hebben de hele tijd ververst, direct nadat we in de site waren. Het ging toen snel, we hadden zo overgeboekt!!
Zojuist gelukt! Google Chrome werkte!!
Met bewijs overigens van overboeking, heb je meteen een bewijs van hoeveelheid geld je op de bank had staan. Even een extra kopie printen of kopieren en opslaan in Word.
Zo heb je ook een bewijs dat je had willen overmaken, hetgeen icesave niet mag tegenwerken in NL!
Het duurt wel ongeveer 25 minuten voordat je op de site bent. Wees geduldig en voer daarna het truukje met verversen uit.
succes
Mensen,
Ik ben van 13:00 tot 00:30 bezig geweest om online te komen bij ICESAVE “de transparante bank”. Om 00:30 op 8 oktober krijg ik voor het eerst het officieele bericht van DNB op de URL van ICESAVE: https://onlinebank.icesave.nl/
De online bank van ICESAVE is down> Server Error in ‘/’ Application.
The resource cannot be found.
Het vervelende van het verhaal, de premier van Ijsland was net op TV en kwam met de woorden “Eerst ga ik naar Ijsland en mijn inwoners kijken, dan anar het buitenland”. Met andere woorden er lopen dadelijk tevreden Ijslanders met ons spaargeld als deze wereld echt zo gek is geworden als hij nu is.
Afwachten en zien oe de deposito regelingen echt in zijn werk gaan.
Mvg,
joris.
Op icesave.nl is alleen nog maar de informatie te zien uit het persbericht dat de DNB eerder vandaag naar buiten bracht. De eerder genoemde links geven een http404 error
Ziet er beroerd uit….
“Geachte klant,
Onderstaand persbericht is door De Nederlandsche Bank (DNB) opgesteld op 7 oktober 2008. Dit persbericht is eveneens terug te vinden op de website van DNB.
DNB treedt in overleg met IJslandse autoriteiten over Icesave
Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega´s om opheldering te krijgen. Thans kan het volgende worden meegedeeld.
Op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in déconfiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Vandaag is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot Eur 100.000 per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.
Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB, http://www.dnb.nl. “
Maar als ik mail met bevestiging van overboeking heb, dan mag ik er toch vanuit gaan dat eea ook echt overgeboekt wordt…
…toch?
:-/
Maar als ik een mail met bevestiging van overboeken heb gekregen, dan mar ik er toch vanuit gaan dat deze overboeking ook echt plaatsvindt…
…toch?
:-/
Wat nu? Moeten we actie ondernemen en waar naar toe dan? Of moeten we maar afwachten…
Ik heb geen idee! Bij wie kun je met deze vragen terecht?
Maar als ik een mail met bevestiging van overboeken heb gekregen, dan mar ik er toch vanuit gaan dat deze overboeking ook echt plaatsvindt…
…toch?
Lees dit even en trek je conclusie:
http://www.nrcnext.nl/geld/geldblog/article1905287.ece/Iets_minder_safe
@maarten: Je hebt te maken met een front-end interface van de website van de bank. De werkelijke verwerking van de opdracht wordt bij Icesave (of andere bank) niet meteen uitgevoerd, hier zit altijd een bepaalde tijd tussen omdat dit door andere computers wordt verwerkt. Het is zelfs maar de vraag of de opdracht uberhaupt bij de transactieserver is terechtgekomen.
Ik vraag me af wanneer en hoe we moeten aankloppen bij de IJslandse autoriteit om ons spaar tegoed terug te krijgen.
Wanneer de DNB het met de IJsland Centrale bank eens wordt en zij garant gaan staan dan verwacht ik dat je bij de DNB terechtkunt. Even de website van http://www.dnb.nl in de gaten houden de komende dagen.
ICESAVE
ITO toren, 11e verdieping
Gustav Mahlerplein 78
1082 MA Amsterdam
3.15 uur opdrachtgegeven, geld is er nog niet…………………
sorry, ik bedoel 8.15 uur gistermorgen dus,opdracht gegeven, geld is er nog niet………………… ik hou mijn hart vast
dit bericht uit de Stentor biedt hoop. er staat echter geen bron bij. klopt he?
http://www.destentor.nl/algemeen/economie/3836762/Staat-helpt-spaarders-Icesave.ece
Op 7-10-2008 de hele middag geprobeerd bij mijn Icesave rekening te komen, maar helaas.
Er zit nu niets anders op dan melden aan de Centrale IJslandse Bank dat ik mijn geld terug wil. Dan heb ik aan die voorwaarde voldaan.
Heeft iemand een adres van die IJslandse Centrale Bank?
ik zou ff wachten op de nederlandse bank, die gaat ons hierbij helpen
Brutta, je bericht http://www.nrcnext.nl/geld/geldblog/article1905287.ece/Iets_minder_safe is volgens mij achterhaald (al geef ik geen garanties), maar de voorwaarde van 60 dagen bevriezen zou voor NL niet van toepassing (mogen) zijn, aangezien dit tegen de Nederlandse wet was. In UK geldt dit nog wel.
ik heb zelf gisterochtend 7 oktober nog een overboeking uitgevoerd. Dit stond wel als afgeboekt op de site, maar het geld is echter tot op heden nog niet aangekomen…
mocht hier verandering in komen, laat ik het wel weten.
Ik heb gistreochtend om ongeveer 8 uur mijn saldo weggeboekt en kreeg hiervan een bevestiging. Tot nu nog geen geld op de tegenrekening, maar volgens de info van Icesave zou dit vanmiddag na 14.00 uur zichtbaar moeten zijn. Ik laat het weten of ik na 14.00 uur wat heb of niet
hoe laat was dat Henk?
Vorige week heb ik een Icesave rekening geopend, maar nog geen inlogpas ontvangen van Icesave. Kortom, als de site al bereikbaar zou zijn, kan ik nog niet bij mijn tegoed. Volgens de helpdesk kon het wel tot eind volgende week duren voor ik mijn pas zou ontvangen en al die tijd kan ik dus niets doen en niet over mijn geld beschikken. Dit mag toch niet zomaar? Wat moet ik doen?
Ik heb gisteravond net voor 0:00 uur of net daarna nog overgeschreven MET bevestiging…
Ik laat ook wel horen als ik iets zie verschijnen, maar ik vrees met grote vrezen.
Misschien wordt het tijd om een belangenvereniging van gedupeerde Icesave-spaarders te beginnen. Zoiets als Stichting Leaseverlies. Samen staan we sterker. Wie is daar ook voor?
Ja hoor Frans, helemaal voor..
Gisterochtend (dinsdag) ook mijn spaargeld teruggeboekt naar de giro. Wacht nog tot het binnenkomt.
Zondagavond had ik (onwetende) nog 1000 euro geboekt naar mijn icesafe rekening. Daar was die dinsdagochtend nog niet binnengekomen, maar tot mijn verassing was die 1000 euro gistermiddag teruggestort door icesafe op de giro met de mededeling “REFUND”.
Zo lijkt het erop dat het financiele verkeer van en naar de icesafe rekeningen al eerder (zondag/maandag) was stilgelegd zodat zelfs storten op de rekeningen niet mogelijk was.
Ha Frans, I’m in. Het blijkt dat een groep spaarders al beslag heeft gelegd op de assets van Icesave NL. Die gasten weten van wanten en daar zou ik graag mee in contact komen ook.
Deze email kreeg ik nadat ik maandag middag mijn geld hed overgeboekt. Staat nog niet op mijn tegenrekening…
Wie heeft voor het laatst geld van icesave weggehaald en dat ook daadwerkelijk gekregen?
____________________
Hierbij bevestigen wij de overboeking van xx.xx Euro van uw Icesave Spaarrekening naar uw tegenrekening.
Heeft u nog vragen? Raadpleeg dan onze website. Ook kunt u ons altijd mailen: [email protected] of bellen met onze klantenservice: 0900 – 0242 (lokaal tarief). Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag en zon- en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur.
Met vriendelijke groet,
Icesave Klantenservice
Ik heb maandag 6-10 om 15.49 mijn rekening leeg gehaald om het geld terug te brengen naar ABN maar nog niets ontvangen,ben bang dat de tegoeden als nog zijn geblokkeerd.
Hier moeten we denk ik wezen:
Central Bank of Iceland: Kalkofnsvegi 1, 150 Reykjavik, Iceland.
Telephone +354 569 9600. Fax +354 569 9604
Beste mensen, doe geen onverstandige dingen nu door naar centrale banken etc te gaan. De overheid en de DNB zijn op dit moment hard bezig met een oplossing en de verwachting is ook dat zij zullen bemiddelen voor de eerste 20.000. Concreet houdt dat in dat alles via de DNB zal gaan en de DNB haalt het geld van ons op.
Wat heeft dat beetje spaargeld nou met hoogmoed te maken………….
Ik heb het dinsdagmiddag met veel moeite om 16:15 nog voor elkaar gekregen om m’n geld over te boeken.
Maar zouden ze ook daadwerkelijk nog overboeken? Wat is de bevestiging in m’n mail nu nog waard?
Ik heb juist nu het geld nodig om m’n nieuwe appartement in te richten, verdulleme.
Hi Jochem, je bent niet de enige.. Dit staat er nu in de Telegraaf…
http://www.telegraaf.nl/dft/2139542/__Weggehaalde_Icesave-gelden_nog_niet_op_rekening__.html
Heeft iemand al centjes ontvangen op de tegenrekening bij overboeking van gisteren..
Hoi Esther,
Dus niemand is verantwoordelijk voor het geld dat ergens in het luchtledige rond dwaalt en dus is iedereen die een overboeking gedaan heeft z’n geld kwijt ???
Ik snap er echt de ballen niet meer van.
Hi Jochem, ik snap er zelf ook niets van.. Ik wijs je alleen op wat er in de krant staat vanmorgen. Ik heb zelf ook geld op Icesave staan, ik heb niet eens mijn toegangspas/welkomstpakket ontvangen. Ik denk dat ik zelf maar even vandaag afwacht waar DNB mee komt..
Nou, de DNB heeft nog helemaal geen opheldering kunnen krijgen bij ijsland.
Ik kreeg net een telefoontje van iemand die had gehoord op de radio dat engeland de garantie van ijsland overneemt voor alle engelse spaarders. Dit omdat ijsland die garantie niet meer zou willen geven. Om het in de toekomst weer te gaan verhalen bij ijsland.
Ik hoop dus maar dat nederland datzelfde doet.
Ik heb 40k daar staan! ergens in het luchtledige dus.
Op quotenet.nl is een bericht te vinden waaruit blijkt dat de transacties vanaf maandagmiddag jl. zijn geannuleerd.
Geen goed nieuws dus.
Ook deze mensen en ikzelf komen nu dus in de “procedure” terecht.
Ik werk zelf bij een ICT bedrijf dat online transacties verwerkt (bij creditcards dat wel), maar geld dat online wordt overgeboekt bij zo’n grote vraag, wordt vaak niet in behandeling genomen. Zie de site als een losstaand iets, een schil om de bank heen. De uiteindelijk aanvraag moet nog goed gekeurd worden door de bank zelf.
Als ik kijk naar het ITP/ICP protocol van Icesave denk ik dat online aanvragen sinds zondag/maandag niet meer in behandeling zijn genomen. Ook al heb je wel zaken kunnen invoeren en een (automatische) bevestiging gekregen
http://www.quotenet.nl/biz/transacties_icesave_nederland_geannuleerd.php#meer
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_33899.z24
hoorde net dat van de dnb dat het geld vanavond of morgen wordt vrijgegeven.omdat iedereen nu zijn geld eraf wil halen hebben ze het geld geblokkeerd omdat de bank anders alsnog failliet gaat.En dat willen ze voorkomen.Hoop dat het echt zo is.
Dan lijkt het me sterk dat ze het nu opeens vrij gaan geven. Iedereen wil het eraf halen natuurlijk! *blij met 4,5% op Aegon*
ze zullen ook niet alles tegelijk gaan vrijgeven.
Dag d,
Wat is de bron voor de DNB informatie? Kun je die delen?
http://beleggen.blog.nl/crisis/2008/10/08/icesave-gooit-handoek-in-de-ring
Weet iemand nu wat te doen om IJsland om de eerste 20887 euro te verzoeken?
Ik kan het niet vinden…
Luister naar BNR, het gaat momenteel over ICESAVE vanaf 16:00 uur
@Maarten; Dit zal via de site van DNB worden bekend gemaakt. In ieder geval kan iedereen straks bij de DNB terecht voor de eerste 20887 euries. De DNB zal vervolgens daarmee naar IJsland gaan. Dus je hoeft niet zelf meer bij IJsland te zijn, dat doet de DNB dan voor je.
Hoe en wat nu verder is dus nog niet bekend, maar hou de site van DNB in de gaten.
Dit komt van de DNB site:
Q: Ik heb een rekening bij Icesave. Wat moet ik doen als Icesave failliet gaat?
A: In dat geval zijn op de rekeningtegoeden bij Icesave de IJslandse en de Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe de afwikkeling zal worden vormgegeven. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland. Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB.
Naast een beroep op het depositogarantiestelsel kan een rekeninghouder gewoonlijk ook een vordering indienen in het faillissement van de bank. Een eventuele uitkering uit het depositogarantiestel wordt hierop uiteraard in mindering gebracht.
Verhoogde garantie tot 100.000 geldt ook voor Icesave volgens Bos.
@Rose; ja, maar de 1e 20.000 moet je bij ijsland halen. De rest tot 100.000 duizend haal je bij NL. Dus bij NL krijg je dan max. 80.000.
Bedankt Jochem,
Onderstaande is alleen van toepassing voor die ongelukkigen die meer dan een ton op Icesave hadden staan neem ik aan, toch?
“Naast een beroep op het depositogarantiestelsel kan een rekeninghouder gewoonlijk ook een vordering indienen in het faillissement van de bank. Een eventuele uitkering uit het depositogarantiestel wordt hierop uiteraard in mindering gebracht.”
wanneer je een en/of rekening hebt, geldt natuurlijk dat de eerste 2 x 20887 bij de IJslanders geclaimd moet worden. Vanuit Nederland hoef je dan niet veel meer (oftwel niets) meer te verwachten.
Ik kan wel huilen. Jullie ook allemaal waarschijnlijk.
Sorry ik moest het even kwijt!!!
Succes en sterkte allemaal!!
Op http://www.tryggingarsjodur.is (onder Payments) vind je informatie en een formulier die je moet indienen indien je je geld van de IJslandse Centrale Bank wilt claimen.
Haollo ik ben ook IceSave spaarder.
Aan deze zaak zitten potentieel vele praktische, financiele, juridische en mogelijk zelfs politieke kanten.
Zijn er al concrete initiatieven om tot
een belangenvereniging te komen?
Momenteel ligt ons lot deels in handen van de Nederlandse en Ijslandse centrale bank
en Wouter Bos en Wellink. De Britse overheid
heeft al wel uitsluitsel gegeven.
Als de rekeninghouders een spreekbuis hebben is dat nuttiger dan allemaal op Internet gaan huilen of reacties van anderen te lezen die slechts op leedvermaak uitzijn.
Wie pakt de handschoen op.
Dat je op zoek bent naar een hoge rente wil toch op geen enkele manier zeggen dat je een risicovolle belegging doet… Je wil gewoon het meeste en veiligste rendement op je spaarcentjes. Ik had trouwens vlak voor ik mijn spaargeld naar ICESAVE bracht nog telefonisch contact met DNB. Er was bij DNB geen sprake van paniek, alarmbellen, etc. Ons is niets afgeraden en wat men bij DNB eigenlijk zei was: je zit SAVE voor 20.000 EUR. Dit gesprek vond misschien pas 3 weken geleden plaats. Kun je nagaan…
Klaas: enige initiatief warvan ik op de hoogte ben is icelost.net. Maar of je dat een belangenvereniging kan noemen… Meer nog een forum.
En die ligt inmiddels ook al weer plat…
Dat Bos de IJslanders mag kaalplukken tot de mos van hun stenen, maar applaus dat hij het uiteindelijk toch zo regelt!
Armand (ben ik te min…) was gisteren op de televisie in een camper op IJsland en die wist allang dat IJslanders. als ze geld hebben, het alleen maar uitgeven.
Slim van die IJslanders om het geld bij de buren te gaan halen…..
Onzin dit is een spaarrekening geen belegging