IJskoud gevoel bij Icesave-spaarders

Het was gisteren een heftige dag voor de tienduizenden Icesave-spaarders in Nederland. Volkomen onduidelijkheid over of we nu wel of niet nog over onze tegoeden kunnen beschikken. Alhoewel alle kranten riepen van wel, bleek het in de praktijk vanaf het begin van de middag nog maar sporadisch mogelijk om in te loggen op de website van Icesave. De reacties op mijn artikel 'Blijft jouw geld bij Icesave?' stroomden binnen.

Sommigen – waaronder ikzelf – hebben in de ochtend nog een overboeking kunnen invoeren. Of die goed wordt uitgevoerd weten we nog niet: de gelden staan nog niet op de tegenrekening. De zorgen onder Icesave-spaarders zijn groot, reden voor ons om een forum open te stellen om er met elkaar over te kunnen praten. Dit forum wordt ook bijzonder intensief bezocht.

De Nederlandsche Bank (DNB) is op de onrust ingesprongen door in gesprek te gaan met de IJslandse centrale bank (FME) over de afhandeling van de garantieregeling. Mocht het tenminste zover komen dat we inderdaad onze gelden volgens die garantieregeling (de eerste € 20.887 in IJsland) moeten gaan claimen. DNB geeft aan ons hierbij te zullen ondersteunen. Door alle commotie is zelfs de website van DNB op het moment slecht te bereiken!

De site van Icesave bevat inmiddels geen inlogmogelijkheid meer, maar niets anders dan een persbericht van DNB over bovengenoemd overleg.

Het begint er ernstig op te lijken dat het inderdaad tot een beroep op de garantieregeling gaat komen. Is dat dramatisch? Op zich niet, zolang de IJslandse staat die garantie maar na kan komen. Daar zijn wel twijfels over, aangezien de premier van het land afgelopen maandag nog aangaf dat het niet ondenkbaar is dat IJsland met de banken meegezogen wordt in een faillissement. Maar: diverse Scandinavische landen hebben aangegeven garant te willen staan voor het koude eiland. Dus wellicht dat die garantie gewoon helemaal goed gaat komen. Dan moeten we wel even wachten op ons geld (maximaal 3 maanden staat ervoor), maar als we het maar terugkrijgen.

Pffffff. Zal jij in de toekomst nog overwegen om je geld bij een buitenlandse bank te zetten die niet onder de Nederlandse garantieregeling valt? Voor die paar eurootjes extra rente? Straks zijn we allang blij als we ons saldo terugkrijgen, ik neem niet aan dat de IJslandse centrale bank ook 5,25% rente tot aan de uitbetalingsdatum gaat vergoeden. En dat zal me dan ook worst wezen.

Zolang er geen duidelijkheid en zekerheid is zitten de Icesave-spaarders met een ijskoud gevoel. Al heb ik er redelijk vertrouwen in dat DNB ons niet in de kou zal laten staan.

 

Lees ook:DNB gaat voor ons claimen
Lees ook:Icesave, geld terug voor gemeenten?
Lees ook:Icesave boert goed
Lees ook:En als je meer dan €100.000 bij Icesave hebt?
Lees ook:Hoe safe is Icesave?

16 reacties op “IJskoud gevoel bij Icesave-spaarders

  1. devron

    sluit me hierbij aan heb vertrouwen in DNB zullen vandaag nog wel wat van zich laten horen

      /   Beantwoorden  / 
  2. Mathieu

    Ik heb pas gisteren voor het eerst gehoord dat Icesave geen vergunning had van de DNB en dat dus de nederlandse garantieregeling voor de eerste € 20.000 niet van toepassing is. Daar had wel wat meer bekendheid aan mogen gegeven worden. Is de DNB ook eigenlijk niet een beetje nalatig geweest? Is de DNB nu toch ook in zekere zin “verplicht”om de spaarders van Icesave te hulp te komen?

      /   Beantwoorden  / 
  3. jkoets

    Gewoon heel erg rot. Er waren 50.000 spaarders. Velen hebben op tijd kunnen overboeken. Uitgaande van 40.000 spaarders met een maximale vergoeding van 20.000 euro gaat het om een bedrag van 800 miljoen. Dat moet gewoon DNB ophoesten, want zij hebben slechte controle uitgevoerd.

      /   Beantwoorden  / 
  4. aaisafe

    Er zit nik anders op dan af te wachten.
    Dit is in ieder geval de laatste keer dat ik zo verlokt wordt door een buitenlandse bank.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Matthijs

    Mathieu, JKoets,

    dat de DNB ICEsave niet goed had gekeurd was goed bekend. Mensen verwachten te vaak dat “de overheid” / DNB maar mensen helpt als het mis gaat. Zelf verantwoordelijkheid nemen en goed laten voorlichten/nadenken doen mensen niet die verblind zijn door het geld.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Sjoerd

    Mathijs,

    Tuurlijk moeten we niet altijd verwachten dat ‘de overheid’ ons helpt, echter de DNB heeft duidelijk aangegeven eerder dit jaar dat zij toezicht zou houden op de liquiditeitspositie van de nNderlandse vestiging van Icesave. Jkoets doelt dus op deze slechte controle, immers, met de liquiditeit zit het dus blijkbaar niet goed.
    DNB is hier in mijn ogen in gebreke.
    Ik hou er niet van om op de overheid te leunen als ik zelf iets ‘doms’ doe, maar de DNB heeft hier toezeggingen gedaan die ze dus niet nagekomen is. Ik ga er dus ook vanuit dat de DNB betaalt als Ijsland niet de eerste 20000 uitkeert volgens de Ijslandse garantieregeling.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Ron

    Mag ik de dames en heren even herinneren aan http://mijngeld.blog.nl/nieuws/2008/07/29/ijsland-veilig-voor-je-geld van juni dit jaar? Zelfs voor een mogelijk failliet gaan van IJsland zelf heb ik toen (indirect) al gewaarschuwd. Dus nou niet huilen, je had het allemaal kunnen weten. En dat ‘toezicht op liquiditeit’ geen garantie inhoudt kan het kleinste kind bedenken, omdat je weet dat die zo’n beetje per uur in de afgrond kan glijden. DNB heeft toezicht gehouden en gaat nu helpen. Dus niet jammeren, je hebt gewoon gegokt en verloren. Eén troost; je bent zoals het er nu uitziet maximaal 20.000 kwijt… (sorry, ik kon enig sarcasme niet onderdrukken..)

      /   Beantwoorden  / 
  8. Anna

    Lekker makkelijk om achteraf te roepen, “zie je nou wel”?! Ik, en met mij kennelijk vele andere (naieve?) spaarders zijn uitgegaan van de betrouwbaarheid van de Nederlandse overheid en DNB. Dit heeft niks te maken met aanleunen tegen de overheid. Icesave heeft in mei of juni zelfs het NOS journaal gehaald, geweldig, hoge rentetarieven, en je zou gek zijn als je als spaarder niet zou overstappen naar zo’n bank, want als je niet meer dan 20.000 euro op de rekening zou zetten zou dat volledig gegarandeerd zijn. Want Icesave had een vestiging in Nederland. Dit heb ik op verschillende plaatsen geverifieerd en bleek te kloppen. Men zou dus geen enkel gevaar lopen.
    Ik heb dan ook in het volste vertrouwen een rekening geopend want ja, ik vind dat je als burger moet kunnen vertrouwen op (informatie van) de overheid. Het is zuur als dan blijkt dat je misschien je zuurverdiende spaargeld kwijt bent, en het is nog zuurder als er dan mensen zijn die roepen: “zie je wel, ik heb je gewaarschuwd”. Want ik geloof nog steeds dat deze crisis niet voorzien is. Ook niet door de doemdenkers die het tegendeel beweren.

      /   Beantwoorden  / 
  9. rose

    Ik heb in mei 2008 gekeken in de registers van DNB en daar stond Icesave geregistreerd, verder heb ik in september nog een rating gezien van Icesave, die beter was dan menig andere bank zie:http://www.z24.nl/z24geld/artikel_29213.z24
    Dus ga niet zeuren en zelfs lachen dat mensen dom zijn geweest. Het is niet zo dat een spaarder ieder moment van de dag moet controleren of zijn/haar geld nog veilig is. Naar mijn idee had DNB dit aan de spaarders moeten melden.

    Solide

    (investment grade)
    1)Rabobank: Aaa
    2)ING Bank(Postbank): Aa1
    3)ABN Amro: Aa2
    4)Fortis: Aa2
    5)SNS bank: A1
    6)Icesave/Landsbanki (IJsland): A2
    7)AK Bank (Turkije): A3
    8)Garanti Bank (Turkije): A3
    9)NIBC Direct: Baa1
    10)Credit Europe Bank: Baa3

      /   Beantwoorden  / 
  10. Kees

    ‘t is hartstikke zuur op deze manier. Let niet op de sarcasten, die zijn overal wel te vinden. In vertrouwen hebben we gespaard bij Icesave en we zitten nu met de ellende.
    Laten we proberen de druk op de overheid hoog te houden; ook in Engeland heeft dat gewerkt!

      /   Beantwoorden  / 
  11. Jane

    Lees veel over eigen schuld en inhalig zijn met die 5,25%
    Wij sparen om een kindje te kunnen adopteren
    en waren goed op weg.
    Hoop niet dat alles voor niets is geweest
    Maar inhalig nee dat was absoluut nieteonze insteek, hoop dat was het

      /   Beantwoorden  / 
  12. Anna

    Ik ken het gevoel: wij sparen ook om een kindje te kunnen adopteren. Helaas de afgelopen maanden bij Icesave…
    We kunnen alleen maar hopen dat dit goed gaat aflopen…

      /   Beantwoorden  / 
  13. Johan

    Tja, meer rendement betekent meer risico. Mijn aandelen zijn ook ingestort, maar dat is geld dat ik kan missen. En dat komt op termijn wel weer goed (sterker, ik heb gisteren bijgekocht).
    Ik lees hierboven behoorlijk wat naïviteit, en ik geef Dhr. Heemskerk c.s. volkomen gelijk. Ook “simpele” spaarders hebben een informatieplicht, en het was al maanden bekend dat IJsland het moeilijk had. Kijk bijvoorbeeld maar naar de kapitaalinjecties vanuit de overige Scandinavische landen.
    Nu met de wolven meehuilen in het bos is begrijpelijk, maar een beetje laat.

    Overigens hoop ik van harte dat er voor de Icesave spaarders een oplossing gevonden wordt, onder voorwaarde dat dit geld uit IJsland komt, en niet uit Nederland.

      /   Beantwoorden  / 
  14. Ramon

    Beste Ice Savers.

    Het is belachelijk dat wij belasingbetalende Nederlanders voor jullie fouten dienen op te draaien. Er is meer als voldoende ruchtbaarheid aan het feit gegeven dat Ice Save niet bij de DNB was aangesloten. Omdat men altijd alleen maar de hoogste rente wil halen en dan nergens meer naar kijkt dient de belastingbetaler hier nu voor te boeten.

    Mijn mening is eerst goed kijken voordat je wat doet. En het zou nu moeten zijn Jammer maar helaas.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.