Niet meer betalen met Argenta

In mijn mailbox vond ik een bericht (waarvoor dank!) van een mij onbekende afzender, met daarin de mededeling van de directie van Argenta dat de Belgische bank gaat stoppen met het aanbieden van betaalrekeningen in Nederland. Nu moet je natuurlijk voorzichtig zijn met het doorplaatsen van berichten, maar een kleine search leverde in ieder geval een soortgelijk bericht op het forum van Tros Radar op. Al wat ouder trouwens, dus een echt nieuwtje heb ik dan ook weer niet.

Anyway, er vanuit gaande dat het klopt is de mededeling dus dat Argenta stopt met haar betaalrekeningen. Wie er al bankiert kan de rekening nog blijven gebruiken tot 15 september. zodat je de boel nog wel even rustig kunt overzetten.

Jammer wel. Argenta was één van de weinigen met een gratis betaalrekening in Nederland. Waar zelfs ook nog een rente vergoed werd over het saldo. Alternatief naast de grootbanken is DSB Bank, maar jullie weten wel hoe ik over die club denk. Al gaven ze geld toe, wilde ik daar nog niet bankieren. Bovendien kun je je afvragen hoe lang het duurt voor Dirkiedirk het woord gratis voor de betaalrekening gaat verwijderen. Immers: de gratis concurrent stopt ermee. Dus waarom zou hij niet wat gaan rekenen voor de betaalpas? Dirk Scheringa is immers Sinterklaas niet!

Verdere alternatieven? Triodos had ook een gratis betaalrekening, maar daar betaal je inmiddels wel voor je pas. Bij ASN Bank kun je inmiddels ook een betaalrekening aanhouden, ook met kosten voor je pas (€ 1,50 per maand). Daar krijg je dan wel 1% creditrente over het saldo op je betaalrekening. Deze rekening heb ik pas geopend en dat loopt tot nu toe prima wat mij betreft. Zou alleen wel fijn zijn als ze ook iDEAL gingen regelen, maar ik ga er vanuit dat ze daar niet lang meer mee zullen wachten.

Lees ook:Bespaartip: gratis bankieren
Lees ook:Duurzame betaalrekening
Lees ook:Nieuwe betaalrekening kiezen
Lees ook:Geldbedrijf centraal: Argenta
Lees ook:SNS Bank geeft rentevergoeding op betaalrekening

2 reacties op “Niet meer betalen met Argenta

  1. Joost Aarts

    Het bericht is wel correct, ik kreeg het vandaag in de e-mail (zie hierna). Ik was zó verbaasd dat ik bij de klantenservice heb geïnformeerd of het wel klopt.Het bericht staat nergens op de website en ook als je inlogt op je eigen rekening wordt het niet gemeld. Daar komt nog bij dat “men”aan het begin van dit jaar meldde dat men zou overgaan van TAN codes op een digipas (zoiets als de Rabobank dus). Allemaal flauwekul dus. Ik vlucht naar DSB. Zolang als het goed gaat.

    Hier (nogmaals voor je vermoed ik) het bericht dat Argenta verzond:

    “Geachte relatie,

    Argenta Spaarbank NV positioneert zich al meer dan 50 jaar als een solide bankverzekeraar. Ook in de Nederlandse markt is Argenta al jaren actief. Argenta biedt via internetbankieren direct opvraagbare spaarrekeningen en betaalrekeningen met een gratis bankpas aan.

    In de afgelopen periode heeft Argenta in Nederland voor wat betreft het assortiment bancaire producten een strategische heroverweging gemaakt, waardoor besloten is om in Nederland geen betaalrekeningen met een bankpas meer aan te bieden.

    Argenta zal zich met het internetbankieren verder toeleggen op het aanbieden van (nieuwe) producten met vermogensopbouw, zoals spaar- en termijndepositorekeningen. Hiermee wenst Argenta haar positie verder te behouden en uit te bouwen.

    Verder constateren wij dat het blijven aanbieden van een (gratis) betaalrekening met bankpas dermate grote investeringen met zich meebrengen, die niet meer in verhouding staan tot de opgebouwde portefeuille.

    Wij beseffen dat deze beslissing gevolgen heeft voor uw administratie. Aangezien u in de gelegenheid dient te zijn om een alternatief te zoeken, zal Argenta derhalve de mogelijkheid om te internetbankieren via uw betaalrekening en betaalpas beëindigen met ingang van 15 september 2009. Na die datum is het niet meer mogelijk om verrichtingen te doen via uw betaalrekening en met uw bankpas bij Argenta.

    Indien u nog vragen hebt, kunt u altijd contact opnemen met onze medewerkers van de Afdeling Sparen & Betalen. Zij zijn bereikbaar via telefoonnummer 076 – 520 53 73 of via de e-mail: [email protected]

    Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en hopen op uw begrip en medewerking.

    Met vriendelijke groet,

    Directie Argenta Spaarbank NV, Bijkantoor Nederland”

      /   Beantwoorden  / 
  2. Roland

    Ik heb een slecht gevoel bij Argenta. Voor de crisis waren ze bij zowel sparen als ook hypotheken altijd in de top van de lijsten te vinden. Op spaargebied zijn ze al tijden uit de top 10 verdwenen, om maar niet over hun hypotheekrentes te spreken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand op dit moment een nieuwe spaarrekening opent of een (nieuwe) hypotheek afsluit. En voor mensen met een bestaande Argenta hypotheek is het bij het verlengen van de rentes al snel interessant om de hypotheek over te sluiten. Of te wel: Argenta moet momenteel alleen maar klanten kwijtraken. En nu dit verhaal ivm de betaalrekening… Het lijkt erop dat Argenta langzaam maar zeker de Nederlandse markt aan het verlaten is…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.