eyeOpen, een nieuwe manier van financiële advisering

Op 16 januari had ik een interview met Diederick van Thiel van eyeOpen.

De heer Van Thiel heeft samen met Rosali Waleson eyeOpen opgezet om de consumenten digitaal te adviseren over financiële producten. Door deze nieuwe werkwijze moet de financiële wereld doorzichtiger worden. In dit artikel treft u het interview samengevat en in mijn eigen bewoordingen aan.

Wat is de doelstelling van eyeOpen op lange termijn?
Op dit moment zijn er drie problemen te formuleren over de huidige manier van advisering in de financiële sector. Ten eerste het advies is gebrekkig en niet volledig. Ten tweede wordt er niet geadviseerd vanuit de behoefte van de klant. Ten derde adviseren ze allemaal hun eigen product. eyeOpen wil de financiële markt efficiënter en transparanter maken, door het belang van de klant voorop te stellen en door alle producten en partijen in de advisering te betrekken.

Is internet het juiste kanaal om de klant te informeren?
Ja, via het internet is alle noodzakelijke informatie voorhanden. In het verleden gingen consumenten voor een reis naar het reisbureau. Tegenwoordig kan eenvoudig een reis worden geboekt op het internet tegen een scherpere prijs. Ook voor financiële producten kan internet goed ingezet worden. Consumenten kunnen eenvoudige vragen beantwoorden. Met deze informatie kunnen wij bepalen welke informatie interessant en relevant is voor de betreffende consument.

Kunnen complexe financiële producten op het internet vergeleken worden?
Het adviesproces is bij eyeOpen anders ingericht. Het advies is gebaseerd op verzamelde data. Voor de meerderheid van de consumenten wordt vooraf verondersteld wat het beste product is voor hen. Vervolgens toetsen wij aan de hand van een beperkt aantal vragen wat het exacte profiel van de consument is en dan wordt het best passende product bij zijn situatie geselecteerd. Bij traditionele advisering kijkt men welk product van de bank of verzekeraar het meest geschikt is voor de consument. eyeOpen baseert de vergelijking juist op de klant.

Is eyeOpen een bemiddelaar in financiële producten?
eyeOpen geeft advies en bemiddelt. eyeOpen is geen tussenpersoon, want die term suggereert verbondenheid aan een financiële partij. eyeOpen kan beter betiteld worden als een onafhankelijke verstrekker van informatie over financiële producten.

Op jullie website wordt benadrukt dat jullie onafhankelijk zijn. Waar komen jullie inkomsten uit voort?
Op dit moment is er één geldstroom, namelijk een leadmodel. Consumenten komen bij een verzekeraar of bank terecht via de website van eyeOpen en voor het verstrekken van de lead ontvangt eyeOpen een vaste vergoeding. Met alle partijen is dezelfde financiële vergoeding afgesproken, zodat ook hierin onafhankelijkheid gewaarborgd is. In de toekomst zullen de kosten gedragen worden door de consument.

Wat is het voordeel van eyeOpen ten opzichte van de plaatselijke assurantieadviseur of bank?
Dit is afhankelijk van de doelgroep, maar er zal een verschuiving plaatsvinden waarbij de consument in de toekomst de nadruk zal leggen op gemak en tijdsbesparing. Uiteindelijk moet de kwaliteit van het advies de doorslag geven.

Hoe ziet het financieel advies er over vijf jaren uit?
Vanaf 2013 moeten consumenten per uur gaan betalen voor advies. Dan zal waarschijnlijk blijken dat de adviseur per uur betalen niet gaat werken. Consumenten zijn niet bereid om hiervoor te gaan betalen. De financiële dienstverleners zullen een nieuw verdienmodel moeten ontwikkelen. Een consument die vier adviseurs gaat raadplegen voor een hypotheek, zal niet bereid zijn om deze adviseurs per uur te gaan betalen.

Lees ook:Financieel rijbewijs verplicht
Lees ook:Klant beter uit door provisieverbod?
Lees ook:Geldbedrijf centraal: HomeFinance
Lees ook:Financiële bijsluiter: vraag erom!
Lees ook:Beloning tussenpersonen belangrijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.