Consumentenbond heeft meldpunt colportage

Het gebeurt nog steeds: de bel gaat en er staat iemand voor de deur die je iets wil verkopen. Tegenwoordig zijn het geen encyclopediën, stofzuigers of messensets meer – maar vooral abonnementen. Telefoon- en energiebedrijven doen erg hun best om op die manier nieuwe klanten te werven. Met name over de werkwijze van de energiebedrijven zijn veel klachten geweest.

Naar aanleiding daarvan heeft Tros Radar een anti-colportage logo ontworpen. Met deze sticker geef je aan dat je geen zin hebt in verkopers aan de deur.

Wanneer je te maken hebt met colportage moet de verkoper zich wel aan een aantal regels houden, die staan in de Colportagewet. Zo moet u altijd een schriftelijke overeenkomst krijgen wanneer u meer dan € 34 uitgeeft – getekend door u én door de verkoper. U heeft altijd 8 dagen bedenktijd, gerekend vanaf de dag dat het contract bij de Kamer van Koophandel is aangeboden. En er moet een door de wet voorgeschreven model opzegbrief bij de overeenkomst zitten, waarmee u de overeenkomst kunt beëindigen. Het leven is niet meer makkelijk voor een colporteur.

Houdt men zich niet aan de regels, dan kan de overeenkomst ongeldig zijn. Om inzicht te krijgen in wat er in de colportagewereld gebeurt heeft de Consumentenbond een meldpunt Colportage. Natuurlijk klaag je zelf bij het betreffende bedrijf. We weten echter allemaal dat jij als eenzame klager minder voor elkaar krijgt dan een organisatie als de Consumentenbond. Dus meld je klacht ook daar, zodat het colportagebedrijf via die weg aangepakt kan worden.

Lees ook:Verzekeringen afsluiten bij uw energiebedrijf?
Lees ook:Veel fouten in reclames voor goederenkrediet
Lees ook:Cadeau’s bij uitvaartpolis in de ban
Lees ook:Groene energie van de bron kopen
Lees ook:Meeverhuizen hypotheek niet meer mogelijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.