Korting met een betekenis

vouchercodes-voor-vrijwilligersVrijwilligers zijn een fenomeen waar we in de Nederlandse samenleving een chronisch gebrek aan lijken te hebben. De voorleesmoeder, de materiaalman van de plaatselijke voetbalclub, de begeleider bij een uitstapje voor ouderen en wat te denken van de vrijwillige brandweer? Een groot deel van de maatschappij drijft op mensen die ‘iets voor niets doen’. Voor de ondernemers in Rijswijk was dit afgelopen maand de reden om vrijwilligers een speciale kortingspas aan te bieden, waarmee zij op tachtig plekken in Rijswijk korting kunnen krijgen. Dus deze keer geen vouchercode of kortingscode waar iedere consument profijt van heeft, maar een speciale kortingspas voor mensen die de handen vrijwillig uit de mouwen steken.

Waardering uitgedrukt in korting

Het initiatief van de Rijswijkse ondernemers is bedoeld als blijk van waardering richting de vrijwilligers die aan hun werk normaal gesproken alleen een ‘goed gevoel’ overhouden. De kortingspas voor deze categorie betrokken burgers moet natuurlijk ook als stimulans dienen voor mensen die momenteel nog geen vrijwillige bijdrage leveren in hun regio. De gedachte erachter is simpel: Hoe meer je vrijwillig bijdraagt aan een leefbare maatschappij, hoe minder je binnen die maatschappij hoeft te betalen voor levensmiddelen en alledaagse diensten. De vrijwilligerspas werkt zo als een symbolische kortingscoupon op het dagelijkse leven, voor personen die zich sterk maken voor een betere en leukere leefomgeving. De vrijwilligerspas vertegenwoordigt zo ook een symbolische waarde voor vrijwilligers, waar de standaard kortingsacties en vouchercodes van (internet-) winkels en bedrijven vooral uitblinken in kwantiteit en doelloosheid.

Korting als modeverschijnsel

Het platform ManagersOnline waarschuwde ondernemers recent al om nooit zomaar korting te geven. In het algemeen mag deze waarschuwing ook gelden voor (web-) winkels zoals Zalando, Nelly en Home24. Als geldbewuste blogger constateer ik dat dit soort partijen steeds sneller, frequenter en gemakkelijker kortingscodes en vouchercodes uitgeven, zonder dat ik daarvoor een grondig marktonderzoek hoef te doen. Dankzij websites zoals Vouchercode.nl profiteert de consument heel eenvoudig van de oneindige lijst aan kortingen en beschikbare kortingscodes, terwijl daar niet een bepaalde situatie of prestatie tegenover staat. Het is in mijn ogen een modeverschijnsel geworden dat winkels steeds gretiger met kortingsvouchers staan te wapperen. Al zal je de afnemers natuurlijk niet snel horen klagen over dat steeds meer bedrijven de behoefte voelen om korting te geven.

Al zijn de kortingscodes nog zo snel….

De vrijwilligerspas in Rijswijk staat daarentegen letterlijk en figuurlijk symbool voor de reden van de korting en heeft daardoor meer waarde dan de massaal uitgegeven kortingsacties die op bovengenoemde voordeel-websites verzameld worden. Het percentage korting mag in sommige gevallen wel gelijk zijn, maar het verhaal erachter is dat niet. En natuurlijk is is het als consument fijn om op het internet snel wat vouchercodes bij elkaar te kunnen zoeken. Maar toch hoop ik dat een groot deel van Nederland over een paar jaar een vrijwilligerspas in de portemonnee heeft zitten. In dat geval snijdt het mes namelijk van twee kanten. Dus al zijn de kortingscodes nog zo snel, de vrijwilligerspas achterhaalt dit systeem (misschien) wel.