Geldbedrijf centraal: KiFiD (klachteninstituut)

KiFiDOp de laatste zaterdag van het jaar weer eens een instelling die zelf geen financiële producten verkoopt maar er wel veel mee te maken heeft. Kifid is het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Je kunt er terecht als je een conflict hebt of dreigt te krijgen met een financiële instelling.

Via het KiFiD komt een klacht eerst terecht bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening, daarna eventueel nog bij de Geschillencommissie. Die Ombudsman, Jan Wolter Wabeke, is regelmatig in het nieuws. De laatste tijd met name over het onderwerp Woekerpolissen, waar hij het enorm druk mee heeft.

Er zijn inmiddels 10.360 financiële bedrijven aangemeld bij het KiFiD, waarvan zo'n 9.800 tussenpersonen. Ze moeten wel aangesloten zijn, want zonder aansluiting krijg je geen vergunning van de AFM. Van de tussenpersonen is op dit moment 60% accoord met een bindend advies van het KiFiD – zij geven daarmee aan zich neer te leggen bij de uitspraken van het Klachteninstituut. Dit lijkt weinig, maar de leden van brancheorganisatie NVA hebben nog geen keuze gemaakt ten aanzien van het bindend advies.

Lees ook:Het regent klachten
Lees ook:Ultimatum van Verliespolis voor Delta Lloyd
Lees ook:Rabobank is tegen compenseren woekerpolis
Lees ook:Volgende stap in woekerpolis affaire
Lees ook:Geldbedrijf centraal: Hypotheekshop

0 reacties op “Geldbedrijf centraal: KiFiD (klachteninstituut)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.