Lokkertjes vaak misleidend

kortingDe consumentenbond heeft onderzocht in hoeverre korting echt korting is, of gewoon een verkooptruc. Door een prijs eerst hoger te stellen en vervolgens te verlagen, lijkt het een korting.

In dit onderzoek hebben zij zich gericht op electronica- en witgoedwinkels. De meest toegepaste truc bij de onderzochte winkels, is om te doen alsof het een aanbieding is. In werkelijkheid is de prijs echter niet verlaagd. De nummer twee truc is om te doen alsof de prijs tijdelijk laag is, terwijl de prijs al langere tijd geldig is. De meest irritante verkooptruc is de “van prijs” hoger aan te houden waardoor de aanbiedingsprijs zeer laag lijkt.

Helaas worden deze trucs niet alleen gehanteerd door electronicazaken en witgoedzaken. Ook bijvoorbeeld in kledingzaken treft u deze trucs geregeld aan. Wij consumenten moeten ons niet blindstaren op aanbiedingen, maar zeer kritisch blijven kijken.

Enkele voorbeelden
De consumentenbond trof onder andere de volgende prijstrucjes aan:
• Otto biedt op internet de Canon Powershot SX 120 IS te koop aan voor €169. Dan lanceert Otto een aanbieding op de website. ‘Afgeprijsd’ van €219,99 naar €179,90. Otto rekent dus bij de aanbieding €10 meer dan de periode daarvoor.
• Op de website van Wehkamp is de Miele-wasmachine W5933 afgeprijsd van €1699 naar €1424. Een korting van €275. Maar de adviesprijs van deze wasmachine is €1599, dus €100 onder de van-prijs die Wehkamp noemt.

Voor meer voorbeelden zie de site van de Consumentenbond.

Lees ook:Trucje van Mediamarkt?
Lees ook:BTW weg ermee
Lees ook:Sint koopt vooral tablet pc’s
Lees ook:Spaarbanken verplicht onder toezicht van de Nederlandsche Bank?
Lees ook:Spaarwinkelen: kopen en sparen tegelijk

Eén reactie op “Lokkertjes vaak misleidend

  1. goud inruilen

    Die actie van Otto was mij ook al eens opgevallen. maar geloof me er zijn nog veel meer winkels die zo werken!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.